Het verbeteren van je productiviteit lukt niet door nog harder te gaan werken. Sterker: dat werkt alleen maar averechts. Je wordt met name productiever door slimmer te werken.
Dat slimmer werken kun je natuurlijk groots meeslepend aanpakken
Bijvoorbeeld door lange- en kortetermijndoelen op te stellen, gewoontes te veranderen, een taskmanager te gaan gebruiken of te investeren in je fysieke en mentale gezondheid.
Maar soms kun je door een paar kleine slimmigheden al heel wat bereiken.
Hieronder een verzameling eenvoudige tips voor eenieder die er iets aan heeft
Schrijf ideeën direct op
Of het de leeftijd is, geen idee. Maar ik merk dat er soms een briljant *kuch* idee oppopt waar ik écht iets mee wil doen, maar die ik een paar minuten later alweer volledig kwijt ben.
Zelfs überhaupt geen idee meer waar het over ging!
Daarom zorg ik tegenwoordig dat ik zo’n idee direct noteer. In m’n telefoon (risico: gevaar voor afleiding!) of in een notitieboekje dat ik altijd bij mij heb.
Batch soortgelijke taken
Een tip over tijds- en energiebesparing! Het kost je brein veel energie om te wisselen van context. En context staat hier voor soort werk.
Mailen, bellen, tekstschrijven, calculaties uitvoeren, programmeren; allemaal verschillende contexten.
Daarnaast zorgt het steeds wisselen van context dat je langer over je werk doet en meer fouten maakt
Dat wisselen van context probeer ik dan ook zo veel mogelijk te voorkomen. Ik batch soortgelijke taken en doe bijvoorbeeld het liefst al mijn telefoontjes achter elkaar. En daarna schakel ik over naar een andere context zoals al mijn mails beantwoorden of blogs schrijven.
Het resultaat: veel meer flow, meer rust in m’n hoofd, tijdsbesparing en het is minder vermoeiend.
Eat that Frog
Ooit een kikker moeten opeten, met huid en haar? Ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat het niet iets is dat je voor je plezier doet. Dus als er niet aan te ontkomen valt, dan maar meteen. Dan ben je ervan af.
Dat is de analogie met lastige, moeilijke of vervelende taken. Taken waar je tegenop ziet. Als je zo’n taak meteen aan het begin van de dag doet, dan ben je ervan af en kan het uit je systeem.
Het alternatief is hem voor je uit schuiven en zo de hele dag tegen die taak op zien. Dat zorgt voor onrust in je hoofd en weerstand. Minder prettig.
Dus begin de dag goed en Eat that Frog!
Drink voldoende water
Soms is het leven zo eenvoudig. Toen ik ooit tegen een collega verzuchtte dat ik te moe was om te werken en ik verlangde naar een middagdutje, schoof hij een groot glas water mijn kant op.
Ik schijn hem nogal meewarig aangekeken te hebben.
Maar verdomd, een glas water en een paar minuten later voelde ik mij veel fitter. Sindsdien houd ik in de gaten dat ik genoeg water drink. Minimaal 2 liter per dag.
Investeer 5 minuten
Tijdens een vergadering, overleg of coachingsgesprek maak ik altijd aantekeningen. Die heb ik nodig om, vlak voordat we elkaar de volgende keer zien, mijn geheugen op te frissen.
Die notities gingen altijd direct na de afspraak ongezien in een map want druk druk druk.
Maar blijkbaar vind ik het lastig om goed te luisteren én tegelijk goede aantekeningen te maken. Vaak bestaan ze uit halve zinnen, flarden van het gesprek en losse krabbels zonder enig verband.
Met als gevolg dat ik, tot mijn grote frustratie, na een paar weken eigenlijk geen wijs meer kan uit mijn eigen epistel. Wat bedoelde ik daar in hemelsnaam mee?
Dus… recentelijk heb ik mijzelf aangeleerd om direct na afloop van zo’n overleg of gesprek 5 minuten de tijd te nemen om mijn aantekeningen na te lezen en aan te vullen waar nodig.
Een kleine investering. Maar als ik nu zo’n notitie pak om mijn gesprek voor te bereiden, lees ik een consistent verhaal dat mij in één keer terugbrengt naar het vorige gesprek. En dat bespaart me een hoop gepuzzel en ergernis.
En nu jij
Wat zijn jouw beste kleine tips om je productiviteit te verhogen? Deel ze hieronder in het commentaarveld!