5 Tips om je hoofd boven water te houden

Als ik tijdens trainingen  aan deelnemers vraag om één ding te noemen dat ze nu niet doen, maar wat hen geweldig zou helpen in hun werk, dan noemt bijna de helft: tijd nemen om na te denken en boven de materie te staan.

Veel mensen hebben het gevoel dat ze geleefd worden. Dat ze de hele dag van vergadering naar vergadering rennen, constant in de do-modus staan en geen moment voor zichzelf hebben.

Ze hebben te weinig tijd voor het maken van planningen, reflectie, doelen stellen – en opvolgen, hun eigen ontwikkeling of voor denkpauzes. Ze zijn volkomen ondergedompeld in hun werk, met gevaar voor verdrinking.

Ze beseffen heel goed de noodzaak om af en toe hun hoofd boven water te kunnen steken. Om adem te halen. Om te zien of ze nog op koers zijn. Om na te denken.

Tegelijkertijd vragen het dagelijks werk en hun directe omgeving zo veel van ze dat ze er niet aan toe komen. Zelfs als ze deze momenten bewust inplannen lukt het vaak niet: afspraken met jezelf zijn de eerste die van tafel vallen zodra het druk wordt.

En toch: Die momenten waarop je even boven je werk kunt hangen, om te voorkomen dat je erin verdrinkt, zijn belangrijk. En cruciaal. En essentieel. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat je die momenten kunt pakken?

5 tips voor het creëren van ‘boven water momenten’

1. Plan de adempauzes in in je agenda (en verklaar ze heilig en houd je eraan!)

Als je beseft dat je te weinig tijd neemt voor adempauzes, plan ze dan bewust in op het moment dat je je weekplanning maakt. Doe dit zoveel mogelijk vóórdat je afspraken met anderen inplant.

Adempauzes zijn belangrijk maar niet urgent. Ze moeten concurreren met zaken die ook belangrijk zijn en wél urgent.

En daarmee sneuvelen ze vaak als eerste zodra het druk wordt. Bovendien zijn het afspraken met jezelf. En die zeggen we gemakkelijker af dan afspraken met anderen.

De enige manier is: streng zijn. Streng voor jezelf en je omgeving.  Verklaar je adempauze heilig en vecht ervoor.

Voed je omgeving op (“Nee, dat tijdsblok is NIET beschikbaar voor andere afspraken”) en bouw een routine. Je zult zien dat het werkt.

 2. Pak een vast moment

Het kan helpen om een wekelijks terugkerende afspraak met jezelf in te plannen. Steeds op hetzelfde moment. Er zijn mensen die iedere week een heel dagdeel voor zichzelf vrij plannen om na te denken en te reflecteren.

Zoals er ook bedrijven zijn die een dag in de week aanwijzen waarop er geen vergaderingen zijn. De #ThinkingThursday. Om ruimte te creëren voor nadenken, reflectie en creativiteit.

 3. Gebruik de dagranden

Veel mensen lukt het niet om zo’n moment in te plannen tijdens de werkdag.  En dat is niet vreemd. Er zijn tijdens zo’n dag talloze verstoringen.

Er moeten brandjes geblust worden, je baas wil even met je sparren, er is een collega die een probleem heeft of een klant wil met spoed een offerte.

De randen van de werkdag bieden vaak meer ruimte voor het nemen van een adempauze.

Voor de meeste mensen zijn de vroege ochtenden, de late namiddag of het begin van de avond momenten waarop ze meer de baas kunnen zijn over hun eigen tijd.

Zo zijn er mensen die zorgen dat ze iedere dag een uur eerder op hun werk zijn dan hun collega’s of medewerkers om zo in stilte de dag voor te kunnen bereiden, hun doelen checken of na te kunnen denken.

En er zijn er bij die melden dat dat ene uur hen meer oplevert dan de rest van de dag.

 4. Zorg voor afzondering

Beschouw je adempauze als heilig. Zorg dat je niet gestoord wordt. Kun je je afzonderen op je werkplek? Of blijf je wat langer thuis en rijd je na de file naar je werk om zo rust te vinden voor een adempauze?

Je kunt ook een koffietentje in de buurt opzoeken om je daar te kunnen focussen op dat wat op dat moment belangrijk is.

 5. Laat je niet afleiden

Bedenk van tevoren waar je je tijd aan wilt besteden. Waar wil je over nadenken? Welk probleem wil je bij de kop pakken? Wat wil je bereiken in de tijd die je hebt?

En zorg dat er niets is wat je daarvan af kan leiden. Dus idealiter: deur dicht, telefoon en mail uit, vingers in je oren en focus.

En nu jij!

Wat doe jij om mogelijkheid te creëren voor adempauzes? Wat werkt voor jou? Laat het ons weten in het commentaarveld hieronder!

Een bericht ontvangen als er een nieuw blog verschenen is?
Meld je hier aan voor onze Mailinglijst!

Share on facebook
delen
Share on twitter
tweet
Share on linkedin
delen
Share on pinterest
save
Share on whatsapp
delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op facebook
Recente blogs