5 Tips om beter te beslissen

Mocht je ooit voor de rechter moeten verschijnen dan mag je hopen dat je zitting ’s morgens plaatsvindt. Onderzoek naar 1.100 rechtszaken in Israël laat zien dat wie ’s morgens voor moet komen, ongeveer 70% kans maakt op een voorwaardelijke veroordeling of vervroegde vrijlating. Voor mensen die ’s avonds moeten voorkomen is die kans slechts 10%. Zij krijgen in het algemeen een zwaardere veroordeling.

Beslissingsvermoeidheid

De oorzaak: beslissingsvermoeidheid. Het brein – onze hersenen – is een orgaan. En anders dan een computer worden onze hersenen moe.  Na een dag vol mentale inspanning heeft het brein minder kracht en energie om te focussen en besluiten te nemen.

Dus naarmate je brein gedurende de dag steeds meer beslissingen heeft moet nemen, neemt zijn mentale uithoudingsvermogen af. Er zijn dan twee oplossingen: óf het gaat ondoordachte, impulsieve beslissingen nemen óf het gaat het nemen van beslissingen vermijden.

Wilskracht en discipline

Het nemen van beslissingen maakt gebruik van dezelfde wilskracht die je gebruikt om nee te zeggen tegen een donut of afleiding door social media.

Die wilskracht neemt in de loop van de dag af. Hoe meer verleidingen je gedurende de dag hebt weerstaan, hoe lastiger het wordt om rationele beslissingen te nemen. Zo zie je mensen die overdag zonder veel moeite een strikt dieet volgen, ’s avonds toch ineens dat pak stroopwafels leegeten. Een student die vlak voor z’n examens gemakkelijk de hele dag social media kan negeren, zit aan het einde van de dag uren te Facebooken.

Hier zijn 5 tips om betere beslissingen te nemen
1. Zorg dat je minder keuzes maakt

Probeer het aantal keuzes dat je per dag moet maken te beperken en snoei dan vooral in triviale keuzes zoals: wat trek ik vandaag aan en wat eet ik als ontbijt?

Succesvolle mensen als Barack Obama, Steve Jobs en Mark Zuckerberg zie (en zag) je dit doen door iedere dag min of meer dezelfde kleding te dragen. Obama bijna altijd een blauw of grijs pak. Jobs en Zuckerberg respectievelijk in zwarte coltrui en grijs T-shirt.

Een andere optie is je kleding de avond van tevoren al te kiezen en klaar te leggen, zodat je aan het begin van de dag minder triviale keuzes hoeft te maken

2. Neem beslissingen die beslissingen overbodig maken

Ik hoorde van een CEO die in een restaurant bewust geen keuze maakt. Haar bestelling luidt standaard “Breng me wat jij lekker vindt”.

Een kennis van mij kiest drie dingen van de menukaart en vraagt de bediening daaruit te kiezen. Hij wil de keuze niet horen en ziet wel wat hij voorgeschoteld krijgt.

Iedere avond proberen te bedenken wat je gaat koken kost energie. Zeker als je dit doet aan het einde van een vermoeiende dag. Voorkom dit door eens in de week een planning voor de maaltijden van de komende dagen te maken.

3. Let op je planning

Het nemen van belangrijke beslissingen kun je het beste doen aan het begin van de dag of direct na een pauze. Dan heb je de meeste wilskracht tot je beschikking en is het brein nog fris.

Houd hiermee rekening bij de planning van je dag. Zaken die veel discipline en wilskracht vragen in de ochtend en gemakkelijker zaken, zoals sommige telefoontjes of het beantwoorden van eenvoudige mails later op de dag.

4. Slaap voldoende

Een tekort aan slaap vermindert je wilskracht. En keuzes maken als je moe bent gaat zwaarder. Zorg dus dat je voldoende slaapt krijgt van goede kwaliteit. En neem anders tijd voor een power nap.

5. Neem geen beslissingen op een lege maag

Op het moment dat je bloedsuikerspiegel laag is (bijvoorbeeld als je een lege maag hebt), gaat het brein zich focussen op bevrediging op korte termijn in plaats van op langetermijndoelen. De rationele besliskracht neemt af. Een dosis glucose vermindert dan de beslissingsvermoeidheid. Eet wat fruit of, in acute gevallen, neem een tablet druivensuiker.

Wat doe jij om beslissingsvermoeidheid te voorkomen of te verhelpen? Of heb jij beslissingen waarvan jij hebt besloten dat je ze niet meer gaat nemen? Laat van je horen in het commentaarveld hieronder!

Een bericht ontvangen als er een nieuw blog verschenen is?
Meld je hier aan voor onze Nieuwsbrief! 

Share on facebook
delen
Share on twitter
tweet
Share on linkedin
delen
Share on pinterest
save
Share on whatsapp
delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op facebook
Recente blogs